BLOG: Het nut van lokale media

‘Wil je weten wat er speelt in je eigen dorp? Lees dan de lokale media’. Dat is een veelgehoorde slogan van de lokale media bedrijven. Maar is dat wel zo en wat is eigenlijk het nut van de lokale media?

Een suffertje, advertentieblaadje en geen onafhankelijk nieuws?

Na meer dan 10 jaar in de regionale media gewerkt te hebben (o.a. Noordhollands Dagblad) ervaar ik nu als freelance manager bij een lokaal media bedrijf wat het nut is van de lokale media. Bij de regionale dagbladen keken we destijds een beetje neerbuigend naar de lokale “suffertjes”. Te weinig onafhankelijk nieuws, betaalde redactie en de krant staat volledig in het teken van advertenties.

Een advertentieblaadje, reclamefolder en zeker geen “hoor en wederhoor” dus geen onafhankelijke artikelen. Leuk tijdverdrijf, maar zeker niet nieuwswaardig mede ook omdat de krant maar 1 keer per week uit komt.

Is een lokale krant dan alleen maar goed voor de aanbiedingen van de bakker of slager? Het ging de afgelopen jaren wel een beetje die kant op waardoor een discussie over oud papier ontstond met als gevolg een opgelegde NEE-NEE sticker.

Lokale media kregen een nieuwe rol

En toen kwam Corona. Een verschrikkelijke pandemie met verschrikkelijke gevolgen. Echter, de lokale media kreeg wel ineens een nieuwe rol. Het begon met informatievoorziening vanuit overheden en instanties richting inwoners. Daarna kwamen lokale initiatieven van MKB, verenigingen en andere groeperingen gericht op de lokale inwoners (koop lokaal, sport lokaal, etc.). En uiteraard is ook de lokale media een platform voor discussie over overheid, pandemie en maatregelen, met name via ingezonden brieven en andere rubrieken. Opvallend is dat met name gemeenten en MKB de lokale media weer heeft gevonden.

Lokaal nieuws en tips via WhatsApp groepen van inwoners

Is dat terecht? Ja, want lokale media is zoals het woord het al zegt gericht op lokaal nieuws. Voorheen vaak 1 keer per week met een krant, vol met advertenties, acties en lokale artikelen, maar tegenwoordig ook 7 dagen per week online. En lokaal is echt lokaal met nieuws en tips verzorgd door inwoners zelf via diverse WhatsApp-groepjes en redactiekanalen. En hier loopt de lokale media dan ook voor op de regionale media inmiddels. Vaak diepgeworteld in een dorp, kennis van de lokale gewoonten en gebruiken en korte communicatielijntjes met de belangrijke stakeholders van een dorp.

We kunnen niet meer zonder lokale media

En dat bewijst meteen het nut van de lokale media. Lokale mediakanalen zijn inmiddels dé kanalen waar overheden hun inwoners mee informeren. Koop lokaal is door de pandemie inmiddels de nieuwe trend en dan is adverteren in lokale media noodzakelijk voor MKB-ers en verenigingen, stichtingen en andere lokale maatschappelijke instanties hebben lokale media nodig om hun achterban in een dorp te bereiken. Kortom, we kunnen niet meer zonder de lokale media.

Michiel Ullers, directie Uitkijkpost Media b.v.

Lastig maar mooi jaar bij Uitkijkpost Media

Het begin van het jaar zag er geweldig uit voor Uitkijkpost Media, uitgever van de h-a-h media Uitkijkpost en De Uitgeester. In mijn rol als directielid zag het jaarplan er veelbelovend uit, met naast het uitbrengen van de wekelijkse krant ook heel veel nieuwe producten.

De start was veel belovend met een nieuwe inrichting op ons kantoor in Heiloo. Nieuwe bureaus en een mooie nieuwe vergadertafel.

Helaas kort daarna in begin maart de eerste lockdown. Meteen direct gevolgen voor de omzet, maar binnen 2 weken kwam het ondernemerschap omhoog met o.a. speciale acties (“Wij zijn Open”, thuisbezorgpagina’s, Koop Lokaal, etc.). Ook direct thuiswerken en dagelijks overleg via zoom.

Tot aan de zomer liep het redelijk door. Helaas waren de maanden augustus en september zwaar. Nieuwe ideeën bleven komen, van online tot “thuis-uit-eten-pagina’s” voor de horeca. Oktober trok weer aan en november was zelfs een super goede maand, beter zelfs dan vorig jaar. Echter, toen kwam de 2e lockdown.

https://www.uitkijkpost.nl/reader/21997#p=12

De thuis-uit-eten pagina’s voor de horeca (feestdagen) werden geïntroduceerd, pagina’s waar horeca bedrijven weer thuisbezorgen op konden promoten maar ook alvast een vooruitblik naar de feestdagen. Nieuw is een “ondernemerspagina” waar ondernemers voor kostprijs kunnen adverteren om restvoorraad als nog te verkopen. Deze pagina’s komen 23 dec. en 6 jan. en de pagina’s worden ter beschikking gesteld door Uitkijkpost Media, tegen drukprijzen.

Gelukkig ook veel goede kranten dit jaar, zoals o.a. de Sinterklaaskrant, de kerstkrant en laatste krant van het jaar met het jaaroverzicht.

Al met al een bijzonder jaar waar nieuwe ideeën en nieuwe kansen boven kwamen drijven. Deze nieuwe ideeen blijven en op naar een beter 2021!

Voor aankomend jaar staan er weer mooie trajecten op het programma. Nieuwe producten, nieuwe mediapakketten, meer online en nog veel meer. Houd uw brievenbus elke woensdag in de gaten en check onze website en social media kanalen

Project: website Wereldwinkel wordt Eerlijk & Werelds

Begin 2018 heeft de Wereldwinkel Heiloo mij benaderd voor communicatie rondom de Wereldwinkel Heiloo. Naast een stuk promotie, ter verbetering van de naamsbekendheid met als doel meer bezoekers in de winkel, hebben we ook een nieuwe website gemaakt. Een mooi project en in 2018 heb ik de nieuwe website opgeleverd.

Nieuwe website

Nu, halverwege 2020, kiest de Wereldwinkel een nieuw pad en een nieuwe naam. Hier hoort uiteraard ook een vernieuwde website bij. De bestaande website hebben we omgebouwd tot een nieuwe, waarbij de nieuwe huisstijl naar voren komt. Kijk eens op www.eerlijkenwerelds.nl

Bijzonder thema op 16-9 in Uitkijkpost en De Uitgeester

Op woensdag 16 september brengen wij een bijzondere krant uit waarin we terug kijken naar een halfjaar corona.  In deze uitgave wordt terug gekeken naar het begin, de activiteiten voor de lokale middenstand, hoe gaat en gegaan is met diverse bedrijven en mensen en achtergrond verhalen.

Uiteraard kijken we niet alleen maar terug, maar ook vooruit. Wie is er klaar voor de komende periode, hoe gaat het nu en wat hebben bedrijven gedaan om te overleven.

We kijken niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen. Hoe is het gegaan bij ons zelf als Uitkijkpost. Zoommeetings, thuiswerken, maatregelen op kantoor en creatieve oplossingen om klanten te blijven trekken.

Kortom, een prachtig thema.

Interim Adjunct-directeur Uitkijkpost Media

Vanaf 1 september 2019 ben ik aan de slag als Adjunct-Directeur (interim) bij Uitkijkpost Media. Uitkijkpost Media, met de merken Uitkijkpost en Uitgeester, is een familiebedrijf wat al 85 jaar in handen is van de familie Mars. Janneke Mars heeft de afgelopen jaren het bedrijf geleid, maar dit per direct een stapje terug. Marcel Keet, commercieel manager, en ik zullen de komende tijd het bedrijf besturen en verder de toekomst in brengen.

Skapande heeft samenwerking met hockeyspullen.nl

Skapande Creatie & Communicatie is een samenwerking aangegaan met www.hockeyspullen.nl, vanuit het eigen merk Hockeyvader (blog). Hockeyvader is een blog van Skapande over de belevenissen van een hockeyvader langs de lijn als supporter, coach en trainer. Hockeyvader publiceert in het hockeyseizoen wekelijks een blog en diverse items op social media.

Hockeyspullen.nl en Skapande zijn een samenwerking aangegaan. Skapande zal via het merk Hockeyvader het nieuwe stickmerk, Rofy (www.rofy.nl), gaan testen en uitproberen. Skapande Creatie & Communicatie zal hier verslag over doen via de blog Hockeyvader.nl. De eerste items zullen in het nieuwe seizoen 2019-2020 gepubliceerd worden. Kijk zelf voor meer informatie over hockeysticks op www.hockeyspullen.nl/hockeysticks

Nieuwe opdracht bij Uitgeester.nl; Commercieel Manager

De Uitgeester is het lokale nieuwsmedium van Uitgeest e.o.  onderdeel van Uitkijkpost Media BV. De weekomzetten stonden onder druk en om die reden is Skapande Creatie & Communicatie gevraagd om De Uitgeester via communicatie een commerciële impuls te geven. Naast wekelijks commerciële aansturing zullen communicatiecampagnes worden opgezet komende periode.

www.uitgeester.nl 

 

Nieuwe website Wereldwinkel Heiloo

In opdracht voor Wereldwinkel Heiloo heeft Skapande Creatie & Communicatie een nieuwe website gemaakt. Wereldwinkel heeft de afgelopen jaren onder het label van de Landelijke Vereniging gehangen en is vanaf 1 januari 2019 zelfstandig. Hier hoort een nieuwe website en communicatie campagne bij.

Wereldwinkel Heiloo wil graag onder de naam van De Fairtrade Cadeauwinkel verder en heeft deze opdracht bij Skapande neergelegd. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan een nieuwe website en campagne. Vanaf 1 mei is de nieuwe website live (www.wereldwinkelheiloo.nl)

marketing & communicatie SnowPlanet

Skien in de zomer in een skihal? Dat is een uitdaging om daar bezoekers voor te trekken. Skapande Creatie & Communicatie, Michiel Ullers, gaat dit uitdaging voor aankomende maanden aan bij SnowPlanet.

SnowPlanet is een indoorskihal in Spaarnwoude en sinds 1 januari onderdeel van de Snowworld Group. SnowPlanet blijft voor als nog onder eigen naam in de markt, maar zal uiteindelijk een onderdeel worden van het grotere geheel. Naast skiën biedt SnowPlanet ook een diversiteit aan horecamogelijkheden en heeft een mooi terras. Echter, core business is skiën (en snowboarden) en in de zomermaanden is hier ruimte voor extra aandacht.

Michiel Ullers zal zich de komende maanden richten op de regionale marketing om SnowPlanet in de markt te houden en te versterken gedurende de zomermaanden.

Skapande verzorgt de communicatie voor Wereldwinkel Heiloo

Eind 2018 werd kwam de Wereldwinkel Heiloo bij Skapande Creatie & Communicatie met de vraag of we een communicatiecampagne konden ontwikkelen om meer bezoekers in de winkel te krijgen gedurende de aankomende feestmaanden. En dat hebben ze geweten. met een enorme snelheid is er een campagne ontwikkeld op het gebied van:

  • social media (o.a. Facebook campagne)
  • Lokale media (o.a. redactie en advertenties in lokale media)
  • Video (instore video)
  • speciale acties

Gevolg is dat de Wereldwinkel goede maanden november en december heeft gehad door de grote publiciteit die we voor de Wereldwinkel gegenereerd hebben.

Volgende stap is een nieuwe website, die Skapande in het eerste kwartaal van 2019 voor de Wereldwinkel maakt.